ای سی یو زبان برنامه نویسی ای سی یو (ECU Programming languages)
ای سی یو نیز همانند تمامی میکروچیپ ها برای انجام کار خاص خود نیاز به برنامه نویسی دارد که برنامه نگارش شده توسط دستگاهی به نام پروگرامر به ای سی یو متتقل می شود. اکثر زبان های برنامه نویسی سطح پایین یا مشتقات زبان برنامه نویسی C می باشند یا بسیار به آن شبیه هستند. پس برای برنامه نویسی ای سی یو می توان از زبان برنامه نویسی C کمک گرفت.
برای این کار ابتدا باید به برنامه نویسی برای میکروچیپ ها تسلط داشت و سپس به صورت کامل با میکروچیپ مورد نظر (ECU) آشنا بود. برای آشنایی با میکروچیپ از راهنمای آن که به اصطلاح دیتاشیت (Datasheet) گفته می شود استفاده می گردد. در دیتاشیت ها معمولا مدار داخلی, پایه های ورودی و خروجی, نحوه اتصال به مدار های دیگر, میزان ولتاژ و آمپاژ مورد نیاز و موارد مهم دیگر نوشته می شود.
به خاطر محرمانه بودن برنامه های ای سی یو هیچ شرکتی حاضر به پخش کدهای مربوطه نیست. توجه بسیاری داشته باشید که هرگونه اشتباه کوچک در برنامه نویسی ای سی یو ممکن است به قیمت فاجعه ای بزرگ تمام شود, پس در انجام آن دقت و آزمایش های فراوانی مورد نیاز است.
در پیوند زیر یک نمونه از برنامه ای سی یو به برای ماشینی بسیار ساده و ابتدایی آمده است.
Small Engine ECU, EFI Moped Using An Audrino UNO
 
 
برای مطالعه بیشتر می توانید به نشانی های زیر مراجعه کنید:
http://electronics.stackexchange.com/questions/68236/diagnosing-and-programming-car-bike-ecus
http://www.justanswer.com/car/1nleu-computer-language-automotive-computers-use.html
http://stackoverflow.com/questions/1044271/automobile-programming-languages
 
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ
 
Tags: ECU, Programming language, ای سی یو, زبان برنامه نویسی پنج شنبه, تیر ۴ام, ۱۳۹۴ ای سی یو بدون دیدگاه   بهبود عملکرد ای سی یو (ECU Tuning)
بهبود عملکرد ای سی یو به بهبود عمکلرد خودرو منتهی خواهد شد. برای تغییر در عمکرد می توان سه روش کلی را به کار برد: افزودن قطعات سخت افزاری به برد ای سی یو، تغییر در برنامه ای سی یو، تغییر در نقشه داده ها.
برای تصحیح دستورهای ای سی یو می توان قطعات سخت افزاری را به ورودی یا خروجی ای سی یو اضافه نمود تا با تغییر در این اطلاعات، عملکرد خودرو تغییر یابد. به عنوان مثال می توان به صورت سخت افزاری اطلاعات مربوط به سنسور اکسیژن (میزان اکسیژن در هوای ورودی یا خروجی) را کم نمود تا میزان سوخت کمتری هم به موتور تزریق گردد.
برنامه های ای سی یو نیز مانند هر برنامه کامپیوتری دیگر دارای دستورها ، توابع و متغیرهای خاصی است که با تغییر در این برنامه ها می توان عمکرد ای سی یو را تغییر داد. مثلا با تغییر در متغیرها و خطوط فرمان مربوط به دریچه گاز، آن را در اختیار خود گرفت. نوشتن و خواندن بر میکرو کنترلرها با دستگاه های خاصی به نام پروگرامر انجام می گیرد. البته در روش های جدیدتر نیازی به جدا کردن پروگرامر و قراردادن آن بر روی پروگرامر نیست بلکه با اتصال به برد ای سی یو می توان بر روی آن نوشت یا از روی آن خواند.
روش بعدی که شاید ارزان ترین و ساده ترین روش برای تغییر در عملکرد ای سی یو است، تغییر در نقشه داده ها (Map Data) می باشد. نفشه داده ها  به منظور جرقه زنی در موتور به کار می رود. این نقشه را که با سه متغییر دور موتور، بار بر روی موتور و درجه جرقه زنی مشخص می گردد، می توان به صورت نمای گرافیکی زیر نمایش داده شود. در این نقشه درجه جرقه زنی بر اساس دو متغیر دیگر تعیین می گردد.
 
نقشه داده ای سی یو (منبع: www.mivec.co.nz)
 
 
نرم افزارهای نیز برای تغییر و ویرایش نقشه داده های ای سی یو وجود دارد از بهترین نرم افزارها می توان openecu  اشاره نمود.
 
برای مطالعه بیشتر می توانید به نشانی های زیر مراجعه کنید:
http://forums.openecu.org/viewtopic.php?t=190
http://www.scoobypedia.co.uk
http://www.mivec.co.nz/forums/viewtopic.php?f=29&t=4395
http://ecuhacking.activeboard.com/t9355793/ecu-map-data
http://www.crushthattest.com/improve-your-car-performance-with-ecu-remapping.html
http://www.gpremapping.co.uk/Remapping_FAQ.html
 
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ
  چهارشنبه, تیر ۴ام, ۱۳۹۳ ای سی یو, تیونیگبدون دیدگاه   پراگرام کردن ECU (تغییر برنامه ها یا فلش کردن ECU)
قبل از اینکه در مورد نحوه برنامه ریزی در ECU مطالبی عنوان گردد بهتر است که ساختار ECU کمی تشریح شود تا معانی فوق راحت تر درک گردند. در واحد کنترل موتور یا همان ECU قسمت های مختلفی وجود دارد که هر کدام دارای مدارهای الکترونیک خاصی می باشند. یکی از مهمترین قسمت ها از دیدگاه تعمیرات و تیونیگ ماشین حافظه ای در ای سی یو می باشد که مسوول ذخیره اطلاعات در جداول خاصی است. با تغییر در این جداول در واقع برنامه از پیش تعریف شده بوسیله کارخانه را تغییر می دهید و نتیجه آن تغییر قدرت و سرعت ماشین (که معمولا به منظور افزایش آن فاکتورها می باشد) است. این چیپست معمولا از نوع EEPROM (مخفف Electronically Erasable Programmable Read Only Memory) می باشد و در حالت عادی قابل تغییر نیست و باید یا آن را از برد جدا نمود و با دستگاه پروگرامر دوباره برنامه ریزی کرد و یا با استاندارد OBD (مخفف On Board Diagnostics‎) که به این منظور توسعه یافته، بدون جدا کردن از روی مدار، با رابط و نرم افزار خاص خود برنامه ریزی نمود. در زیر نمونه از EEPROM نمایش داده شده است.
 
نمایی از EEPROM در ECU (منبع: forums.rennlist.com)
 
فلش کردن یا پروگرام کردن ECU که به معنای عام تغییر این جداول و در نتیجه تغییر نحوه برخورد ای سی یو با داده های دریافتی می باشد. البته معنی فلش کردن در حال حاضر بیشتر همان پاک کردن برنامه فعلی و ریختن دوباره برنامه اصلی کارخانه است که اگر در برنامه فعلی خللی ایجاد شده باشد به این وسیله برطرف می گردد.
برای برنامه ریزی یا فلش کردن ای سی یو، شما می توانید از نرم افزارهای متعددی استفاده نمایید. البته اگر بخواهید که برنامه اصلی کارخانه را بازنویسی کنید به فایل آن برنامه که معمولا با فرمت hex یا bin یا srf می باشد، نیاز دارید. یک سایت جامع از فایل های اصلی کارخانه (ROM) نیز در ادامه ذکر گردیده است. در این باره ابزاری نیز آمده است که فقط کار فلش کردن ای سی یو را انجام داده و با برنامه های داخلی خود، ای سی یو را به حالت کارخانه برمی گرداند.
برنامه های پروگرام کردن ECU EcuFlash RomRaider OpenECU
سایتی که در آن نمونه های فایل های اصلی کارخانه را می توانید بیابید (ماشین های Mitsubishi)
http://www.evoscan.com/roms/mitsubishi
یک نمونه خوب برای مطالعه: این فایل می توانید با EcuFlash باز نمایید و مقادیر جداول را مشاهده و ویرایش نمایید:
http://www.evoscan.com/roms/mitsubishi/download/hex/236/my%20ra.hex
 
برای مطالعه بیشتر می توانید به نشانی های زیر مراجعه کنید: http://forums.rennlist.com/rennforums/964-1989-1994-911/362241-tips-for-ecu-eprom-replacement.html http://www.i-club.com/forums/vbarticles.php?do=article&articleid=4 http://vector.com/vi_calibration_flashing_en.html
 
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ
  پنج شنبه, مهر ۴ام, ۱۳۹۲ ای سی یو ۴ دیدگاه   کدهای خطای ماشین (کدهای عیب یابی مشکل) DTC) Diagnostic Trouble Codes)
هنگامی که چراغ چک ماشین (MIL : Malfunction Indicator Lamp‎) اتومبیل شما روشن شده است یعنی خطایی رخ داده که باید برطرف شود. اتومبیل هایی که از سیستم عیب یابی بر مدار (OBD : On-Board Diagnostic) برای ارتباط با کامپیوتر یا دستگاه دیاگ استفاده می کنند معمولا از کدهای خطای استانداردی (DTC : Diagnostic Trouble Codes) برای این کار دارند. کدهای خطای ماشین های دارای دو قسمت استاندارد و کارخانه ای می باشند. قسمت استاندارد آن در ادامه این قسمت آمده است ولی برای قسمت تعریف شده توسط کارخانه باید به سایت آن یا سایت های مرتبط (که برخی در انتهای این قسمت معرفی می شوند) مراجعه کنید.
 
کدهای خطای به صورت نمونه زیر می باشند:
P 0 3 0 1 در نمونه بالا حرف اول نشانگر یکی از حالات زیر است: (انتقال قدرت) P : Powertrain (بدنه) B : Body (شاسی) C : Chassis (شبکه) U : Network عدد اول اگر ۰ باشد کدهای استاندارد (SAE : Society of Automotive Engineers) است و اگر ۱ باشد کدهای تعریف شده بوسیله کارخانه می باشد. عدد دوم نشانگر یکی از حالت های زیر است: ۱ : اندازه گیری سوخت و هوا ۲ : اندازه گیری سوخت و هوا (فقط سیستم های انژکتوری ساخت کارخانه) ۳ : سیستم احتراق و جرقه زنی ۴ : کنترل های سیستم های کمکی ۵ : کنترل سرعت خودرو و سیستم کنترل دور آرام ۶ : کامپیوتر و خروجی های کمکی ۷ : مخابره ۸ : مخابره دو عدد آخر نیز شماره خطای مورد نظر می باشد.
برای مثال ذکر شده P به معنای خطا در سیستم انتقال قدرت، با کدهای استاندارد، در سیستم احتراق و جرقه زنی، و با شماره خطای ۰۱ می باشد. یعنی جرقه زنی سیلندر شماره یک دارای مشکل است.
توجه داشته باشید که منبع خطا لزوما شماره خطا نیست و اشکالی دیگر در رابطه با منبع فوق باعث بروز چنین خطایی بگردد. به عنوان مثال ممکن است که جرقه زنی سیلندر شماره یک دارای خطا باشد ولی عدم اتصال درست وایری این خطا را ایجاد کرده باشد.
برای آشنایی با کدهای خطا می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید.
 
http://standards.sae.org/j2012_201303
http://www.obd-2-codes.com
http://www.myscantool.com/dtc
http://www.dtcsearch.com
http://www.obd-codes.com/trouble_codes
http://www.equus.com/DTC
http://www.eobd2.eu/DTCL.asp
 
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ
  شنبه, شهریور ۲۳ام, ۱۳۹۲ ای سی یو بدون دیدگاه   معرفی و لینک دانلود نرم افزارهای رایگان دیاگ
در قسمت های قبلی سایت توربو پاور چیپ به معرفی نحوه ساخت دو نمونه از دیاگ پرداختیم، دیاگ با خروجی USB و دیاگ با خروجی سریال. برای استفاده از این سخت افزارها احتیاج به نرم افزار نیز داریم. در ادامه به معرفی برخی از نرم افزارهای رایگان دیاگ ماشین می پردازیم و لینک دانلود هر کدام نیز آورده شده است.
 
نرم افزار ScanXL که از بهترین نرم افزارهای موجود در دنیا می باشد. این نرم افزار محصول شرکت Scantool در کشور آمریکا می باشد که توسط این سایت به پارسی نیز برگردانده شده است، ولی به دلیل وجود عدم ارتباط بازرگانی با این کشور مشکلاتی بر سر راه واردات آن ایجاد شده است.
http://www.scantool.net/software/scanxl-std.html
نرافزار PicoScope Automotive
http://www.picoauto.com/download-software.html
نرافزار OBDSA Scantool
http://www.obdsa.com/freesoftware.htm
نرم افزار EasyObdII
http://www.easyobdii.com/free-download/index.php
نرم افزار ProScan
http://www.myscantool.com/download
باید توجه داشته باشید که نرم افزارهای معرفی شده در قسمت بالا با هر اتومبیلی کار نمی کنند. برای آشنایی بیشتر با آنها می توانید به سایت هر کدام مراجعه کنید.
 
برای مطالعه بیشتر می توانید به نشانی های زیر مراجعه کنید:
http://download.xcar360.com
http://www.obd2allinone.com
http://www.talktomycar.co.uk/drivers.htm
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ چهارشنبه, شهریور ۲۰ام, ۱۳۹۲ ای سی یو ۷ دیدگاه   شناسایی پین های ای سی یو زیمنس (Siemens ECU Pinout)
با دانستن پین های خروجی ای سی یو می توان تغییرات دلخواه را به صورت مستقیم بر روی آن اعمال کرد. توجه کنید که اتصال وسایل مختلف به مدارهای الکترونیکی ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به آن وارد نماید، حتی اتصال پین ها به یکدیگر و یا تماس دست نیز ممکن است به آن قطعات صدمه وارد کند.
در این قسمت به معرفی پین های خروجی ای سی یو زیمنس پراید و ریو می پردازیم. پین های خروجی ای سی یو زیمنس را مشابه شکل زیر در نظر می گیریم:
 
پین های خروجی ای سی یو زیمنس (برای بزرگ شدن تصویر بر روی آن کلیک کنید)
 
از آنجا که هر یک از پین ها با یک شماره خاص معرقی شده اند در جدول زیر شماره پین ها و کارکرد هر کدام مشخص شده است: نام شرح شماره پین ECU مثبت مستقیم به ECU ۳۰ ECU منفی ECU ۲۴ ECU منفی ECU ۲۸ MiL منفی لامپ عیب یاب ۷۱ OBD 7 پایه ۷ ترمینال عیب یاب K-Line ۵۶ اتصال بدنه اتصال بدنه ۳۳ اتصال بدنه اتصال بدنه ۶۷ انژکتور منفی انژکتور ۱ ۶۹ انژکتور منفی انژکتور ۲ ۸۹ انژکتور منفی انژکتور ۳ ۹۰ انژکتور منفی انژکتور ۴ ۶۰ باتری مثبت باتری بعد از رله ۴ ۶۶ رله اصلی منفی رله اصلی ۷ رله پمپ بنزین منفی به سیم پیچ رله پمپ بنزین ۶ سنسور ATS سیگنال T سنسور دمای هوا ۷۸ سنسور ATS منفی سنسور دمای هوا ۱۵ سنسور CMP منفی سنسور میل سوپاپ ۱۷ سنسور CTS سیگنال A سنسور دمای آب ۷۶ سنسور CTS سیگنال B سنسور دمای آب ۱۹ سنسور Knock سیگنال سنسور ضربه ۴۲ سنسور Knock منفی به شیلد سنسور ضربه ۱۱ سنسور Knock منفی سنسور ضربه ۱۲ سنسور Lambda برق منفی گرم کن لاندا (سنسور اکسیژن) ۳۵ سنسور Lambda سیگنال A سنسور اکسیژن ۴۴ سنسور Lambda سیگنال B سنسور اکسیژن ۱۶ سنسور MAP سیگنال فشار هوای ورودی ۷۵ سنسور MAP منفی سنسور فشار هوای ورودی ۱۳ سنسور MAP و ATS ورودی سنسورهای دمای هوا و فشار هوای ورودی ۵۰ سنسور RPM سیگنال سنسور دورسنج موتور ۶۸ سنسور TPS سیگنال موقعیت سنج سنسور دریچه گاز ۷۴ سنسور TPS مثبت ۵ ولت سنسور دریچه گاز ۲۱ سنسور VSS سیگنال سنسور سرعت ۵۱ سنسور میل بادامک سنسور سیگنال میل بادامک ۲۲ سنسور میل لنگ سیگنال A سنسور میل لنگ ۵۴ سنسور میل لنگ سیگنال B سنسور میل لنگ ۸۵ سنسور میل لنگ منفی شیلد سنسور میل لنگ ۲۵ سویچ به ECU بعد از سویچ ۲۹ فن رادیاتور منفی رله فن رادیاتور ۹ کنیستر منفی رله کنیستر ۷۳ کولر کلید راه انداز کولر ۵۲ کولر کلید راه انداز کولر ۸۷ کولر منفی سیم کلاچ کولر ۴۱ کویل منفی به شیلد کویل ۳ کویل منفی کویل سیلندرهای ۱ و ۴ ۳۲ کویل منفی کویل سیلندرهای ۲ و ۳ ۳۱ لامپ گرم شدن موتور منفی لامپ گرم شدن موتور ۳۹ موتور پله ای مثبت موتور پله ای ۱ موتور پله ای مثبت موتور پله ای ۶۱ موتور پله ای منفی موتور پله ای ۲ موتور پله ای منفی موتور پله ای ۶۲
 
 
و اگر آنها را با نام مرتب کنیم به صورت زیر نمایش داده می شود:
  نام شرح شماره پین موتور پله ای مثبت موتور پله ای ۱ موتور پله ای منفی موتور پله ای ۲ کویل منفی به شیلد کویل ۳ رله پمپ بنزین منفی به سیم پیچ رله پمپ بنزین ۶ رله اصلی منفی رله اصلی ۷ فن رادیاتور منفی رله فن رادیاتور ۹ سنسور Knock منفی به شیلد سنسور ضربه ۱۱ سنسور Knock منفی سنسور ضربه ۱۲ سنسور MAP منفی سنسور فشار هوای ورودی ۱۳ سنسور ATS منفی سنسور دمای هوا ۱۵ سنسور Lambda سیگنال B سنسور اکسیژن ۱۶ سنسور CMP منفی سنسور میل سوپاپ ۱۷ سنسور CTS سیگنال B سنسور دمای آب ۱۹ سنسور TPS مثبت ۵ ولت سنسور دریچه گاز ۲۱ سنسور میل بادامک سنسور سیگنال میل بادامک ۲۲ ECU منفی ECU ۲۴ سنسور میل لنگ منفی شیلد سنسور میل لنگ ۲۵ ECU منفی ECU ۲۸ سویچ به ECU بعد از سویچ ۲۹ ECU مثبت مستقیم به ECU ۳۰ کویل منفی کویل سیلندرهای ۲ و ۳ ۳۱ کویل منفی کویل سیلندرهای ۱ و ۴ ۳۲ اتصال بدنه اتصال بدنه ۳۳ سنسور Lambda برق منفی گرم کن لاندا (سنسور اکسیژن) ۳۵ لامپ گرم شدن موتور منفی لامپ گرم شدن موتور ۳۹ کولر منفی سیم کلاچ کولر ۴۱ سنسور Knock سیگنال سنسور ضربه ۴۲ سنسور Lambda سیگنال A سنسور اکسیژن ۴۴ سنسور MAP و ATS ورودی سنسورهای دمای هوا و فشار هوای ورودی ۵۰ سنسور VSS سیگنال سنسور سرعت ۵۱ کولر کلید راه انداز کولر ۵۲ سنسور میل لنگ سیگنال A سنسور میل لنگ ۵۴ OBD 7 پایه ۷ ترمینال عیب یاب K-Line ۵۶ انژکتور منفی انژکتور ۱ ۶۹ انژکتور منفی انژکتور ۴ ۶۰ موتور پله ای مثبت موتور پله ای ۶۱ موتور پله ای منفی موتور پله ای ۶۲ باتری مثبت باتری بعد از رله ۴ ۶۶ اتصال بدنه اتصال بدنه ۶۷ سنسور RPM سیگنال سنسور دورسنج موتور ۶۸ MiL منفی لامپ عیب یاب ۷۱ کنیستر منفی رله کنیستر ۷۳ سنسور TPS سیگنال موقعیت سنج سنسور دریچه گاز ۷۴ سنسور MAP سیگنال فشار هوای ورودی ۷۵ سنسور CTS سیگنال A سنسور دمای آب ۷۶ سنسور ATS سیگنال T سنسور دمای هوا ۷۸ سنسور میل لنگ سیگنال B سنسور میل لنگ ۸۵ کولر کلید راه انداز کولر ۸۷ انژکتور منفی انژکتور ۲ ۸۹ انژکتور منفی انژکتور ۳ ۹۰
 
منبع : برگفته از کتاب اصول و مبانی تعمیر و نگهداری خودروهای پراید و ریو (جلد دوم) – انتشارات کتاب آوا وراه نوین
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ
  شنبه, آذر ۲۵ام, ۱۳۹۱ ای سی یو ۳ دیدگاه   شناسایی پین های ای سی یو ساژم (Sagem ECU Pinout)
همواره دانستن پین های خروجی و ورودی به ای سی یو ها می تواند قدرت فوق العاده به شما دهد تا تغییرات دلخواه خود را بر روی سیگنال های ورودی و یا خروجی اعمال کنید. از آنجا که این تغییرات مستقیما به ای سی یو ارسال می شود و یا از ای سی یو خارج می گردد می توان گفت یکی از بهترین مکان های تغییر پارامترهای سیستم کامپوتری خودرو می باشد. در این قسمت سیستم ساژم توضیح داده می شود و در قسمت های بعدی سیستم زیمنس نیز اضافه خواهد شد.
شکل زیر را می توان نمایی از پین های خروجی ای سی یو ساژم پراید و ریو در نظر بگیریم. به شماره سطرها و ستون های هر کانکتور دقت کنید. برخی شماره ها متفاوت هستند.
 
پین های ای سی یو ساژم (برای بزرگ شدن تصویر بر روی آن کلیک کنید)
 
حال هر یک از پین های ای سی یو را معرفی می کنیم:
  نام شرح کانکتور ستون ردیف کد سنسور RPM مثبت سنسور دور M2 B ۱ M2B1 سنسور MAP مثبت سیگنال فشار هوای ورودی M2 C ۱ M2C1 موتور پله ای پایه D موتور پله ای M2 D ۱ M2D1 سنسور TPS مثبت ۵ ولت سنسور دریچه گاز M2 E ۱ M2E1 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های سیاه M2 H ۱ M2H1 سنسور TPS سیم اتصال به بدنه سنسور دریچه گاز M2 A ۲ M2A2 سنسور RPM منفی سیگنال سنسور دور M2 B ۲ M2B2 موتور پله ای پایه B موتور پله ای M2 D ۲ M2D2 کنیستر منفی رله کنیستر M2 F ۲ M2F2 انژکتور منفی انژکتور ۳ M2 G ۲ M2G2 انژکتور منفی انژکتور ۱ M2 H ۲ M2H2 سنسور Lambda برق مثبت سیگنال لاندا (سنسور اکسیژن) M2 A ۳ M2A3 سنسور Lambda برق منفی لاندا (سنسور اکسیژن) M2 B ۳ M2B3 سنسور MAP برق ۵ ولت سنسور فشار هوای ورودی M2 C ۳ M2C3 موتور پله ای پایه C موتور پله ای M2 D ۳ M2D3 موتور پله ای پایه A موتور پله ای M2 E ۳ M2E3 رله قدرت منفی رله قدرت M2 F ۳ M2F3 انژکتور منفی انژکتور ۲ M2 G ۳ M2G3 انژکتور منفی انژکتور ۴ M2 H ۳ M2H3 کولر برق منفی دور زیاد فن رادیاتور CP E ۲ CPE2 سنسور VSS سیگنال سنسور سرعت CP G ۲ CPG2 OBD 7 پایه ۷ ترمینال عیب یاب K-Line CP H ۲ CPH2 دورسنج موتور منفی دورسنج موتور CP J ۲ CPJ2 OBD 15 پایه ۱۵ ترمینال عیب یاب L-Line CP B ۳ CPB3 کولر منقی خروجی رله راه انداز کمپرسور کولر CP C ۳ CPC3 کولر برق مورد نیاز مدار کنترل قطع کن های کولر CP D ۳ CPD3 ورودی برق به ECU ورودی برق ECU از فیور ۵ آمپری CP B ۴ CPB4 MiL منفی لامپ عیب یاب CP C ۴ CPC4 فن رادیاتور منفی رله فن رادیاتور CP J ۴ CPJ4 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های قهوه ای CP L ۴ CPL4 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های قهوه ای CP M ۴ CPM4 سنسور ATS مثبت سنسور دمای هوا M1 A ۲ M1A2 سنسور Lambda برق منفی گرم کن لاندا (سنسور اکسیژن) M1 E ۲ M1E2 رله اصلی منفی رله اصلی M1 F ۲ M1F2 سنسور MAP و ATS منفی سنسورهای دمای هوا و فشار هوای ورودی M1 A ۳ M1A3 سنسور CMP سیگنال سنسور میل سوپاپ M1 F ۳ M1F3 کویل منفی کویل سیلندرهای ۱ و ۴ M1 G ۳ M1G3 کویل منفی کویل سیلندرهای ۲ و ۳ M1 H ۳ M1H3 رله اصلی مثبت پلاتین رله اصلی M1 A ۴ M1A4 سنسور TPS سیگنال موقعیت سنج سنسور دریچه گاز M1 B ۴ M1B4 سنسور CTS منفی سنسور دمای آب M1 D ۴ M1D4 سنسور CTS مثبت سنسور دمای آب M1 E ۴ M1E4 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های قهوه ای M1 H ۴ M1H4
 
 
که اگر آنها را بر اساس نامشان مرتب کنیم به صورت زیر در می آید:
  نام شرح کانکتور ستون ردیف کد MiL منفی لامپ عیب یاب CP C ۴ CPC4 OBD 15 پایه ۱۵ ترمینال عیب یاب L-Line CP B ۳ CPB3 OBD 7 پایه ۷ ترمینال عیب یاب K-Line CP H ۲ CPH2 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های سیاه M2 H ۱ M2H1 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های قهوه ای M1 H ۴ M1H4 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های قهوه ای CP M ۴ CPM4 اتصال بدنه اتصال بدنه سیم های قهوه ای CP L ۴ CPL4 انژکتور منفی انژکتور ۱ M2 H ۲ M2H2 انژکتور منفی انژکتور ۲ M2 G ۳ M2G3 انژکتور منفی انژکتور ۳ M2 G ۲ M2G2 انژکتور منفی انژکتور ۴ M2 H ۳ M2H3 دورسنج موتور منفی دورسنج موتور CP J ۲ CPJ2 رله اصلی مثبت پلاتین رله اصلی M1 A ۴ M1A4 رله اصلی منفی رله اصلی M1 F ۲ M1F2 رله قدرت منفی رله قدرت M2 F ۳ M2F3 سنسور ATS مثبت سنسور دمای هوا M1 A ۲ M1A2 سنسور CMP سیگنال سنسور میل سوپاپ M1 F ۳ M1F3 سنسور CTS مثبت سنسور دمای آب M1 E ۴ M1E4 سنسور CTS منفی سنسور دمای آب M1 D ۴ M1D4 سنسور Lambda برق مثبت سیگنال لاندا (سنسور اکسیژن) M2 A ۳ M2A3 سنسور Lambda برق منفی گرم کن لاندا (سنسور اکسیژن) M1 E ۲ M1E2 سنسور Lambda برق منفی لاندا (سنسور اکسیژن) M2 B ۳ M2B3 سنسور MAP برق ۵ ولت سنسور فشار هوای ورودی M2 C ۳ M2C3 سنسور MAP مثبت سیگنال فشار هوای ورودی M2 C ۱ M2C1 سنسور MAP و ATS منفی سنسورهای دمای هوا و فشار هوای ورودی M1 A ۳ M1A3 سنسور RPM مثبت سنسور دور M2 B ۱ M2B1 سنسور RPM منفی سیگنال سنسور دور M2 B ۲ M2B2 سنسور TPS سیگنال موقعیت سنج سنسور دریچه گاز M1 B ۴ M1B4 سنسور TPS سیم اتصال به بدنه سنسور دریچه گاز M2 A ۲ M2A2 سنسور TPS مثبت ۵ ولت سنسور دریچه گاز M2 E ۱ M2E1 سنسور VSS سیگنال سنسور سرعت CP G ۲ CPG2 فن رادیاتور منفی رله فن رادیاتور CP J ۴ CPJ4 کنیستر منفی رله کنیستر M2 F ۲ M2F2 کولر برق منفی دور زیاد فن رادیاتور CP E ۲ CPE2 کولر برق مورد نیاز مدار کنترل قطع کن های کولر CP D ۳ CPD3 کولر منقی خروجی رله راه انداز کمپرسور کولر CP C ۳ CPC3 کویل منفی کویل سیلندرهای ۱ و ۴ M1 G ۳ M1G3 کویل منفی کویل سیلندرهای ۲ و ۳ M1 H ۳ M1H3 موتور پله ای پایه A موتور پله ای M2 E ۳ M2E3 موتور پله ای پایه B موتور پله ای M2 D ۲ M2D2 موتور پله ای پایه C موتور پله ای M2 D ۳ M2D3 موتور پله ای پایه D موتور پله ای M2 D ۱ M2D1 ورودی برق به ECU ورودی برق ECU از فیور ۵ آمپری CP B ۴ CPB4
 
منبع : برگفته از کتاب اصول و مبانی تعمیر و نگهداری خودروهای پراید و ریو (جلد دوم) – انتشارات کتاب آوا وراه نوین
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ
  شنبه, آذر ۲۵ام, ۱۳۹۱ ای سی یو ۴ دیدگاه   استانداردهای مختلف ارسال سیگنال در ای سی یو ها
 
در مجموع ۵ نوع استاندارد برای ارسال سیگنال در ای سی یو ها وجود دارد که در رابط OBD2 مجاز به استفاده از آن هستید. اکثر ماشین ها فقط یکی از آن را استفاده می کنند. برای ارتباط با ای سی یو از رابط J1962 می شود در بخشرابط ای سی یو (J1962) و نقشه پین های خروجی کاملا به آن پرداخته شده است. در این قسمت به شرح استانداردهای ارسال سیگنال می پردازیم:
۱. SAE J1850 PWM
SAE مخفف Society of Automotive Engineers می باشد. SAE سازمان مهندسی حرفه ای بین المللی در زمینه هوافضا، ماشین و خودروهای صنعتی است که در سراسر دنیا بیش از ۱۲۰ هزار عضو دارد. PWM نیز مخفف Pulse Width Modulation می باشد که در مدارهای جدید الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. کارخانه استفاده کننده : فورد سرعت ارسال اطلاعات : ۴۱.۶ کیلوبایت بر ثانیه پین ۲ : +Bus پین ۱۰ : -Bus ولتاژ بالا: ۵+ ولت طول ارسال اطلاعات : ۱۲ بایت
۲. SAE J1850 VPW
VWM مخفف Variable Pulse Width  می باشد. کارخانه استفاده کننده : جنرال موتور پین ۲ : +Bus Bus idles low ولتاژ بالا : ۷+ ولت Decision point is +3.5 V طول ارسال اطلاعات : ۱۲ بایت
۳. ISO 9141-2
این استاندارد با بسیار شبیه RS232 می باشد و قرار دادن مدار ساده ای می توان با پورت سریال کامپیوتر ارتباط برقرار کند. کارخانه استفاده کننده : کرایسلر و اکثر خودروهای اروپایی و آسیایی پین ۷ : خط K پین ۱۵ : خط L (به صورت اختیاری) ارسال سیگنال : UART Decision point is +3.5 V طول ارسال اطلاعات : ۱۲ بایت
۴. ISO 14230 KWP2000
KWP مخفف Keyword Protocol  می باشد. کارخانه استفاده کننده : کرایسلر و اکثر خودروهای اروپایی و آسیایی پین ۷ : خط K پین ۱۵ : خط L (به صورت اختیاری) لایه های فیزیکی آن با ISO 9141-2 برابر است طول ارسال اطلاعات : تا ۲۵۵ بایت
۵. ISO 15765 CAN
استاندارد CAN بوسیله Bosch برای ماشین ها و کنترل های صنعتی ایجاد شده است. کارخانه استفاده کننده : بعد از سال ۲۰۰۸ میلادی تمامی ماشین های آمریکایی باید از این استاندارد به عنوان یکی از استانداردهای ارسال سیگنال استفاده کنند. پین ۶ : CAN High پین ۱۴ : CAN Low
تمامی استانداردهای ذکر شده می توانند در یک رابط وجود داشته باشند و همه آنها از پین ۴ به عنوان زمین و از پین ۱۶ به عنوان منبع تغذیه استفاده می کنند.
 
مراجع: http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics http://www.auterraweb.com/obdiipinout.html http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
نگارش: سایت توربو پاور چیپ سه شنبه, آذر ۱ام, ۱۳۹۰ الکترونیک, ای سی یو ۳ دیدگاه   رابط ای سی یو (J1962) و نقشه پین های خروجی OBD
برای ارتباط با ای سی یو رابط ذوذنقه شکلی وجود دارد. این رابط را رابط عیب یابی (تشخیص) OBD یا OBD-II Diagnostic connector می گویند. OBD مخفف On-Board Diagnostics به معنای عیب یابی بدون جدا کردن از مدار (عیب یابی بر روی مدار) می باشد.
شماره پین های رابط OBD مادگی (obdii.com)
این رابط دارای ۱۶ پین در دو ردیف ۸ تایی است که فقط برخی از آنها بسته به نوع خودرو فعال می باشند. در جدول زیر شماره پین ها و اتصال آنها آمده است:
  ۱ تشخیص خط کنترل ۲ خط J1850 (+) ۳ تعلیق – ECS – ۴ زمین شاسی ۵ زمین سیگنال ۶ انتقال- ELC-4/5AT(CAN high; ISO 15765-4 and SAE-J2284) ۷ К-Line (ISO 9141-2, ISO 14230-4) – ECU, ABS, SRS ۸ ترمز – ABS ۹ ETACS: فقط سیگنال پالس ۱۰ خط J1850 (-) ۱۱ تهویه مطبوع – Full Auto AC ۱۲ کیسه هوا – SRS ۱۳ کروز کنترل – ASC ۱۴ سیگنال سرعت خودرو (CAN low; ISO 15765-4 and SAE-J2284) ۱۵ L-line (ISO 9141-2, ISO 14230-4) ۱۶ منبع تغذیه +۱۲ ولت
 
برای اکثر خودرو های اروپایی و آسیایی استاندارد ISO9141-2 برقرار می باشد. بدین دلیل تنها پین های ۴ و ۵ هر دو برای زمین، ۷ (خط K) انتقال اطلاعات، ۱۵ (خط L) به صورت اختیاری برای انقال اطلاعات و ۱۶ برای منبع تغذیه استفاده می گردد.
برخی دیگر از رابط های OBD در ادامه مطلب آمده است.
 
شماره پین های رابط OBD (منبع bimmerboard.com)
 
شماره پین های رابط OBD (منبع bimmerfest.com)
 
شماره پین های رابط OBD (منبع f800riders.org)
 
شماره پین های رابط OBD (منبع boyanmilushev.wordpress.com)
 
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ سه شنبه, آذر ۱ام, ۱۳۹۰ الکترونیک, ای سی یو ۱۸ دیدگاه   ای سی یو و کارکردهای آن
ای سی یو (ECU) مخفف Engine Control Unit به معنای “واحد کنترل موتور” می باشد که مهمترین وظایفش مشخص کردن مقدار سوخت، زمان پاشش، زمان جرقه زنی و کنترل دور موتور از پارامترهای بدست آمده از سنسورهای خودرو است. ای سو یو در ماشین های انژکتوری به کار می رود. یکی از اولین ای سی یو ها در موتور BMW 801 نیروی هوایی آلمان به کار رفت که در سال ۱۹۳۹ ساخته شد، این سیستم به نامKommandogerät (brain box) معرفی شد.
کارهای مختلف ای سی یو تعیین ترکیب سوخت : با توجه میزان باز بودن دریچه گاز (پایین بردن پدال گاز) و غلظت هوای خروجی (که از سنسور اکسیژن بدست می آید)، ترکیب سوخت با هوا با مشخص می کند. تعیین میزان و زمان پاشش سوخت : با توجه به اینکه میزان پاشش سوخت ارتباط تنگاتگی با میزان مصرف سوخت و قدرت خودرو دارد، ای سی یو بهینه ترین حالت ممکن برای پاشش را مشخص و با دستور به انژکتورها اعمال می کند. در برخی موارد مانند اعلام سنسور ضربه (قرار گرفته بر روی موتور) ای سی یو پاشش را قطع می نماید. تنظیم دور آرام موتور : اگر هیچ فشاری روی پدال گاز نباشد، باز هم دور موتور در کمترین حالت ممکن قرار می گیرد و خودرو خاموش نمی گردد. ای سی یو کمترین دور موتور را با توجه به پارامترهایی نظیر دمای محیط محاسبه و با تنظیم دریچه گاز اعمال می نماید. تنظیم زمان جرقه زنی : در سیستم های انژکتوری زمان جرقه را ای سی یو مشخص می کند. زمان جرقه زنی از مهمترین کنترل های اعمالی بر روی موتور خودرو می باشد. این زمان به دور موتور و بار بر روی موتور بستگی دارد که با نقشه ای که ای سی یو در حافظه دارد (MAP) محاسبه می نماید.
ای سی یو به جز موارد بالا کارکردهای دیگری نیز دارد که با توجه به نوع خودرو می تواند متفاوت باشد.
 
ورودی و خروجی های ECU (منبع: جزوه آموزشی انژکتور ایران خودرو)
 
نگارش: سایت توربو پاور چیپ